


1600-talet
1658 Bohuslän blir Svenskt
Freden i Roskilde avslutar det dansk-svenska kriget och Bohuslän överförs från Norge till Sverige. När svenskarna tar över administrationen noteras cirka 600 fartyg i området, vilket antyder en omfattande sjöfart och handel under norska tiden.
1662 Lilla sillperioden
En ny (om än liten) sillperiod börjar utanför Bohuskusten. Sillfisket blir dock mest av lokal betydelse och avtar efter cirka tio år.
1666 Utländska fiskare förbjuds
Kungliga Maj:t utfärdar en förordning om sillfisket. Utländska fiskare förbjuds att fiska sill vid Bohuslän om de inte blivit medborgare i en svensk stad. Förordningen stipulerar också att all fångad sill ska levereras till vissa utsedda hamnar – i Bohuslän gäller Göteborg, Kalvsund, Marstrand, Mollösund, Gullholmen och Lysekil. Detta stärker kontrollen över sillhandeln och försvårar för utländska intressenter.
1669 Häxprocessernas
Häxprocessernas tid drabbar även skärgården: I Marstrand anklagas flera kvinnor för att genom trolldom ha skrämt bort sillen från kusten. De påstås ha placerat “kopparhästar” i havet som hindrar sillstråken att återvända. Rättegången leder till dödsdom den 6 augusti. Denna historia illustrerar hur viktig sillen var för kustbefolkningen – utebliven sill kunde få desperata förklaringar.
1700-talet
1747 “den stora sillperioden”
Början på “den stora sillperioden” i Bohuslän. En ny mäktig sillinvasion når Bohuskusten. Samma år skärps reglerna: sillfiske tillåts nu enbart för svenska undersåtar, vilket utestänger utländska fiskare från det lukrativa fisket. Startskottet 1747 inleder Bohusläns mest berömda sillboom som varar i över sex decennier.
1752 Sillfisket blomstrar kraftigt.
Mängden sill som “står in” i skärgården ökar år för år och sillperioden utvecklas nu på allvar. Nya salterier och trankokerier (för tran=olja) anläggs längs kusten i takt med det rika fisket, och många invånare får sin utkomst direkt eller indirekt av sillen.
1775 – Marstrand förklaras som frihamn (Porto Franco) av Gustav III.
Detta drag syftar till att främja internationell handel (bl.a. med export av salt sill och tran). Som resultat sjudubblas Marstrands stadsinkomster redan första året. Frihamnsperioden
(1775–1794) gör Marstrand till ett kosmopolitiskt centrum under sillrushen, dit utländska köpmän söker sig för att handla.
1780–1797 – Sillfisket når sin kulmen på 1780-talet.
Det kokar av aktivitet i fiskelägena: kring 1787 finns hela 332 sillsalterier och 409 trankokerier i Göteborgs och Bohus län. Boomen ger upphov till sådan ekonomisk tillväxt att flera fiskelägen får Kunglig Maj:ts tillstånd att bygga egna kapell och tillsätta präster – samhällena växer och blir egna församlingar tack vare sillens intäkter.
1790-talet – Sillindustrin står för en enorm andel av Sveriges ekonomi.
Mot slutet av 1700-talet utgör exporten av saltad sill och tran drygt 17 % av landets totala exportvärde – bara bergsbruket är större. Svenska sillprodukter skeppas främst till övriga Östersjöländer och till Västindien. Samtidigt är sillen en viktig basföda för allmogen hemma i Sverige. Denna period befäster Bohusläns rykte som “Sverige klondike” inom sillfisket.

1807–1808 – Den stora sillperioden ebbar ut.
Fiskesäsongen 1808 blir den sista med rikliga sillfångster; därefter försvinner sillstimmen från Bohuskusten. Sillkollapsen slår hårt mot skärgårdens ekonomi – många bohuslänningar tvingas lämna fiskelägena och söka sin försörjning på annat håll.
1808 Förbjuder all avlossning av skott inom skärgården
– Mitt under pågående krig (Finska kriget) försöker man skydda det som återstår av sillen. En länskungörelse förbjuder all avlossning av skott inom skärgården, då bullret anses kunna skrämma bort sillen. Bryter man mot förbudet väntar dryga böter på 500 daler silvermynt. Åtgärden illustrerar det akuta läget och sillens betydelse som livsmedel under kristider.
1808 Stormen 11 november 1808 (”Fältskärsstormen”)
Drabbade framför allt Bohuslän och Kattegatt. Många fiskebåtar och fraktskepp förolyckades. Kallades ibland för en av de värsta på 1800-talet
1809 Hungersnöd
Sillfiskets misslyckande gör att hungersnöd hotar kustbefolkningen. Landshövding Johan Leonhard Belfrage rapporterar nödläget till Kungl. Maj:t och lyckas utverka spannmålsunderstöd till Bohusläns fattiga invånare. Detta nödhjälpsprogram lindrar svälten något i spåren av sillens försvinnande.
1814 Unionen mellan Danmark och Norge upplöstes
Genom freden i Kiel upplöses unionen mellan Danmark och Norge, och Norge hamnar i personalunion med Sverige. Bohuslän blir nu gränsland mot det (för en tid) självständiga Norge. Unionen medför politiska omvälvningar men också praktiska förändringar: exempelvis införs gränskontroller, och norska lagar gäller inte längre efter övergångsperiodens slut, vilket påverkar handel och fiske över Svinesund.
1820 Hummer till England
En ny näring tar fart när engelska grosshandlare får smak för bohuslänsk hummer. Firma Richard Appleton & Co inleder trafik med export av levande hummer från Bohuslän till England. Hummern blir en delikatess i Storbritannien och en inkomstkälla för kustbefolkningen.
1835 (”Store Stormen” i Bohuslän)
En kraftig orkanliknande höststorm som slog mot västkusten. Många skeppsförlisningar.
1846 – Näringsfrihetsreformen
Antas i Sverige. Lagen avskaffar de gamla skrå- och stadsprivilegierna, vilket innebär att bohuslänningar utanför städerna nu får rätt att bedriva handel och hantverk fritt. För kustbefolkningen öppnar det möjligheter att försörja sig på annat än enbart fiske, frakt och jordbruk. Staten börjar även ge ekonomiskt stöd till anskaffning av bättre och större båtar för öppet hav-fiske – så kallade premiebåtar – för att stimulera storsjöfisket längre ut till havs.
1860 – Den bohuslänska fiskerinäringen diversifieras.
En officiell rapport detta år pekar på att fångsten av skarpsill (brisling) har fått “anmärkningsvärd betydelse” för orter som Fjällbacka och Lysekil. Man har där utvecklat en industri för att tillverka ansjovis av skarpsillen – dvs. kryddinlagda skarpsillsfiléer på burk, motsvarande dagens svenska ansjovisprodukt. Detta är embryot till en konservindustri baserad på småfisk.
1863 – Stormdygn
Den 30–31 oktober 1863 drabbas västkusten av en förödande orkan. Under stormdygnet strandar 136 fartyg längs Bohusläns kust. Över 100 segelfartyg söker nödhamn, varav 37 samlas i Lysekil. Även många mindre fiske- och fraktbåtar kastas upp på land av de våldsamma vågorna. Stormen – den värsta sedan 1824 – orsakar stor materiell förödelse och förluster för det lokala fisket och sjöfarten.
1868 Ålesundskatastrofen
En tragedi inträffar utanför den norska Stadhalvön: en svår storm kräver livet av 46 bohuslänska fiskare. Tio öppna storsjöfiskebåtar från Sotenäset (Gravarne, Fisketången, Bohus-Malmön) är på väg mot långlinefiske vid Ålesund när de överraskas av ovädret och förliser. Katastrofen sänder chockvågor genom kustsamhällena och är en påminnelse om fiskaryrkets faror.
1878 Sillperiod
En ny sillperiod tar fart. I januari 1878 rapporteras att “sillen står tjockt i fjordarna” – enorma sillstim väller åter in längs Bohuskusten. Sillfisket sker nu i stor skala; vid Smögen fångar man på en natt 22 båtlaster sill, och vid Lysekil lastar ångfartyget Norden 1 000 tunnor storsill på endast 18 timmar. Denna sillboom (cirka 1877–1906) ger återigen ekonomisk stimulans åt kustsamhällena, som ibland kallas “det andra sillmiraklet” i Bohusläns historia.
1884 Nordsjöfisket
Bohuslänska fiskare vågar sig längre ut på Nordsjön. Sommaren 1884 ger sig två bohuslänska båtlag ut på sitt första makrillfiske vid Dogger bank i Nordsjön. Ett av lagen kommer från Gullholmen. Man upptäcker dock att de vanliga segelbåtarna inte är byggda för så långa havsfärder – de är för grunda och ranka för det öppna havet. För att klara makrillfisket på Nordsjön behövs djupare och tyngre segelfartyg som kan hålla stabil kurs, samt särskilda dörjestänger (långspön med många krokar) för att hala in makrillstim.
Sent 1880-tal – Teknologiska förändringar och norsk samverkan underlättar havsfisket.
I slutet av 1800-talet driver en kampanj i Storbritannien fram försäljning av överflödiga seglande kuttrar (segeltrålare) till låga priser. Bohuslänska fiskare utnyttjar detta: via sina goda kontakter i norska kuststäder (Vest- och Sørlandet) köper de upp begagnade engelska kuttrar för makrillfiske. De robusta tvåmastade kuttrarna – ofta med engelska namn som “Pride”, “Lord Nelson” etc. – byggs om och blir ryggraden i Bohusläns havsfiske. Tack vare dessa fartyg kan bohuslänningarna bedriva makrillfiske i Nordsjön varje sommar från 1880-talet ända in på 1920-talet.
1800-talet

1905 Unionsupplösningen
Sverige och Norge går skilda vägar. Den 7 juni 1905 förklarar sig Norge självständigt, vilket bekräftas i förhandlingar senare samma år. Den nya riksgränsen vid Svinesund påverkar fiskeindustrin – norska och svenska fiskare behöver nu formalisera samarbeten, och vissa tidigare gemensamma rättigheter upphör. På sikt leder det till att gränsfisket regleras av bilaterala avtal istället för inomunionella överenskommelser. (Händelsen är politisk, men den får konsekvenser för kusthandel och fiskerättigheter mellan länderna.)
1906 Den andra stora sillperioden (1877–1906) når sitt slut.
De sillstim som gett uppsvinget klingar av helt i början av 1900-talet. Därefter går Bohuslän in i en period av silltorka som varar flera årtionden, vilket tvingar många fiskare att söka nya fångstområden utanför Skagerrak eller att satsa på andra fisken (som torsk, långa, makrill) för sin försörjning.
Tidigt 1900-tal – Fiskeflottan moderniseras.
Successivt börjar seglande bohuslänska fiskebåtar utrustas med hjälpmotorer. Till exempel förses fiskebåten Korpen från Smögen med den första inombordsmotorn levererad av Skandiaverken i Lysekil omkring sekelskiftet. Motoriseringen ökar räckvidden och säkerheten för fisket. Parallellt börjar också de första trålarna förekomma i svenska vatten – kring 1900 införs bottentrålning försiktigt, även om metoden inte får genomslag förrän senare.
1914–1918 – Första världskriget påverkar Bohusläns fiske på flera sätt. Krigszonen i Nordsjön och Skagerrak blir farlig för fiskebåtar på grund av minor och stridsfartyg. Vissa fiskemän omkommer när deras båtar råkar ut för drivande minor. Samtidigt stiger fiskpriserna kraftigt under krigsåren, då importen av mat begränsas – de som kan fiska gör goda affärer, men bränsleransonering tvingar många att åter använda segel. Kriget ger också upphov till makabra scener längs kusten: efter det stora sjöslaget vid Jylland 1916 (Skagerrakslaget) driver mängder av omkomna sjömäns kroppar i land i Bohuslän. Sikten av de sargade liken skrämmer lokalbefolkningen, och man börjar frukta att makrill och annan fisk har ätit av kropparna. Följden blir att makrillen bojkottas temporärt som matfisk – folk vågar helt enkelt inte äta den på ett tag.
1919-11-18, Orkan
Smögen noterade S 33 m/s. Orkanen bröt upp isen som höll på att lägga sig inne i fjordarna.
1920-talet Islandsfiske
Efter sillbortfallet måste bohuslänska fiskare söka sig till nya vatten, och nu realiseras planerna på Islandsfiske. Motorseglaren “Rudolf” från Edshultshall är först ut att ge sig iväg för sillfiske vid Island på 1920-talet. Snart följer fler båtar (Gullmaren, Tova I, Rose-Marie m.fl.), och ett årligt sommarfiske utanför Island etableras. Under juli seglar skutorna iväg och återvänder i september med lasten full av stor, fet sill. All sill fiskas på kontrakt åt grossister eller konservfabriker hemma i Bohuslän. Det isländska sillfisket blir en lönsam ersättning för den uteblivna “hussillen” och pågår varje sommar fram till slutet av 1960-talet. (Islänningarna själva är dock inte förtjusta i det intensiva utlänningsfisket, skulle det visa sig senare.)
1920-11-15 /15 Orkan
Smögen registrerade WSW 37 m/s. Stora delar av norra Europas kuster hemsöktes orkanen som orsakade svåra översvämningar. Danmarks västkust översållades av vrak och havet bröt igenom Jyllands klitter. Det rapporterades svåra förhållanden längs hela den norra västkusten.
1921-01-23 Orkan
Smögen kunde skriva NNW 38 m/s. Orkanen drabbade hela södra Sverige i vinteroväder.
1921-03-4/5 Orkan
Smögen mätte vindarna till 34 m/s. Det var den tredje orkanen i området på mindre än fyra månader.
1933 Konservprodukten
Abba köper Munkens konservfabrik i Kungshamn.
1939–1945 – Andra världskriget skapar nya prövningar för bohusfisket.
Sverige står utanför kriget men krigshandlingarna i närområdet gör havet osäkert. Tyska ockupationen av Norge (1940–45) stänger i praktiken gränsen; handel och kontakter över havet begränsas. En del bohuslänska fiskebåtar hjälper flyende norrmän över till Sverige nattetid, och smugglar in förnödenheter – en riskfylld men hjältemodig insats. Samtidigt råder brist på drivmedel och utrustning, vilket gör att många båtar inte kan användas fullt ut. Trots ransonering håller staten igång ett visst fiske för att förse befolkningen med protein. Krigsslutet 1945 välkomnas av fiskarna, men leder paradoxalt nog till ett prisfall på fisk – de gynnsamma krigsårspriserna försvinner när importvaror och vanliga marknader återkommer. Många fiskeföretag får avsättningssvårigheter i fredstid, och en del äldre fiskare lämnar yrket. På flera små öar i norra Bohuslän minskar befolkningen efter kriget; unga söker sig till jobb i industrin på fastlandet, och en del fiskartorp säljs billigt till stadsbor som fritidshus.
1943 Konservprodukten
Hela Abbas produktion flyttas till Rösholmen vid Kungshamn.
1939 -1945 91 fiskare blev dödade av den Tyska flottan
1945-04-11 RAMONA, från Fisketången, sänktes av Rysk ubåt
Efter 1945 – Den tekniska utvecklingen inom fisket accelererar.
Under senare hälften av 1940-talet och 1950-talet moderniseras flottan snabbt: nya motorfiskebåtar byggs, ofta större och i stål, och många seglande träskutor byggs om eller fasas ut. Bohuslänska fiskare tar nu på allvar upp trålfisket, som fram till krigsslutet spelat en blygsam roll. Kort efter kriget börjar bohuslänningar delta i storskalig trålning, först efter räka och havskräfta i Skagerrak, sedan efter fisk. Trålfisket blir snabbt helt dominerande inom det storskaliga havsfisket – en enda trålare kan fånga vad många småbåtar fick förr. Denna industrialisering av fisket ökar landningarna dramatiskt, men leder också till oro för överfiske och konflikter mellan trålare och småskaliga garnfiskare.
1954 - ABBA lanserar Kalles Kaviar
1960-talet – Bohusfisket når en ny topp – men också en kris.
Under 1950- och 60-talen deltar svenska västkustbåtar i stora sillfiskeäventyr i Nordatlanten. Bland annat fiskar man norska vårsill och nordhavssill i enorma mängder utanför Norges kust. I mitten av 1960-talet fångar svenska ringnotsfartyg (sillringare) stora kvantiteter sill som går till konservindustrin och till fiskmjöl. Men överfisket har konsekvenser: 1968 kollapsar sillbestånden i Nordatlanten. Särskilt det rika sillfisket vid Island upphör tvärt på grund av utfiskning. Många länder (inklusive Sverige) deltog i det intensiva sillfisket utanför Island, som skedde utanför dåvarande 3-milsgränsen. När sillen “tog slut” 1968 fick Bohusläns konservfabriker brist på råvara, och flera lades ned. Sillfiskets tvärstopp blev ett hårt slag för näringen – en epok gick i graven 1968. (För Nordostatlanten infördes senare totala sillfiskestopp 1970–1975 för att rädda bestånden.)
1969 Hållö Fyr
Hållö fyr automatiseras och avbemannas; Smögens/Kungshamns lotsplats läggs ned 1 september – lotsfunktionen flyttas till Lysekil.
1969 ABBA
Abba köps av Pripps Bryggerier och blir en del av Pribo.
1970-11-25 Smögenbron
Smögenbron invigs – fast förbindelse som förändrar sjötrafik och logistik i skärgården.
1975-02-17 Hållöarkipelagen
Hållöarkipelagen blir naturreservat – ett marint och kustnära skydd med Hållö fyr som landmärke.
1977 – Nya havsrättsregler revolutionerar fiskets geografi.
Från 1 januari 1977 utvidgar Norge sin fiskezon till 200 sjömil, och EG-länderna (inklusive Danmark) gör gemensamt detsamma. Därmed försvinner i praktiken allt “fritt” hav för fiske i Nordsjön. För svenska västkustfiskare innebär detta att traditionella fiskeområden utanför 12-milsgränsen stängs ute. Svenska regeringen tvingas förhandla om fiskerättigheter med Norge och EG för att få tillträde till de nyss stängda vattnen. Resultatet blir årliga kvotöverenskommelser – svenska fiskare får en viss andel av t.ex. Nordsjötorsk, Nordsjösill etc, men villkoren dikteras av de nya kuststatländerna. Utvidgningen av fiskezonerna (en följd av den nya havsrättskonventionen) är en politisk milstolpe. Den markerar slutet på “tiden med oinskränkt havsfiske” och början på kvotregleringarnas era för Bohusläns fiskeflotta.
1995 – Sverige går med i EU
Sverige går med i EU, och därmed integreras även fiskeripolitiken. Från och med medlemskapet 1995 omfattas Bohusläns yrkesfiske av EU:s gemensamma fiskeripolitik. Det betyder gemensamma kvoter på bestånd som torsk, sill, kolja och räkor i EU-vatten, samt EU-regler om bland annat maskstorlekar, fiskestopp och återutsättning. För bohusfiskarna innebär det både nya möjligheter (större marknad, bidrag för båtmodernisering) och utmaningar (t.ex. konkurrens om kvoter med andra EU-länder, och minskade nationella subventioner). Samma år (1995) skapas Havsforskningsrådet och Fiskeriverket omorganiseras, för att anpassa Sveriges förvaltning till EU:s system. Bohusläns fiskare måste nu navigera en ny byråkratisk verklighet i Bryssel, utöver havet.
1900-talet
2000-talet
2007 stillahavsostron
– Ett oväntat miljöfenomen uppdagas: invasiva stillahavsostron (Crassostrea gigas) dyker upp i stor skala längs Bohuskusten. Sommaren 2007 observeras stora mängder av denna nya art i grunt vatten i Bohuslän – ostronet med sylvassa skal hade sannolikt spridit sig som larver från odlingar i Danmark året innan. Till en början chockar “japanska jätteostron” badgäster och myndigheter, men arten etablerar sig snabbt. Forskning 2021–2023 visar att stillahavsostronet nu blivit den dominerande arten på många grunda bottnar i Bohuslän, där de bildar täta rev som förändrar ekosystemen. Invasionen är ett av 2000-talets tydligaste exempel på hur klimat och global handel kan föra in nya arter med stor påverkan på det marina livet.
2009 – Kosterhavets nationalpark invigs
Sveriges första marina nationalpark. Området runt Kosteröarna i norra Bohuslän skyddas för att bevara unika havsmiljöer med över 6 000 marina arter. Samtidigt invigs Ytre Hvaler nationalpark på norska sidan – länderna samarbetar över gränsen i havsmiljöarbetet. Inrättandet av Kosterhavet markerar en milstolpe för miljöskyddet: från fokus enbart på fiskeresurs till helhetssyn på havets ekologi. Nationalparken begränsar vissa fiskemetoder inom sina gränser och främjar forskning, vilket ska gynna både biologisk mångfald och ett långsiktigt hållbart fiske i omgivande vatten.
2011 – Oljekatastrof drabbar Bohuskusten.
Den 10 september 2011 kolliderar det maltesiska fraktfartyget Golden Trader med ett belgiskt fiskefartyg utanför Jylland. En stor mängd tjock bunkerolja läcker ut i Nordsjön och driver med vind och strömmar in mot Sverige. Den 15 september når oljan Bohuslän, främst Tjörns skärgård. Oljepåslaget klibbar ner stränder och vikar; volontärer och myndigheter arbetar intensivt med sanering under hösten 2011. Lyckligtvis inträffar utsläppet sent på säsongen, då många sjöfåglar redan lämnat området, vilket begränsar faunaskadorna. Ändå var detta en av de värsta oljehändelserna på västkusten på decennier och ledde till skärpt beredskap mot fartygsutsläpp.
2019: Marint återvinningscenter invigs
Plats för återvinning av fiskenät, plast och annat marint avfall – en del i ett växande cirkulärt kluster. Skapat lokala jobb och satt Sotenäs på kartan inom hållbar marin utveckling.
2020 Quality Salmon Sotenäs AB
Quality Salmon Sotenäs AB, ägt av Lighthouse Finance, lanserades 2020 med målet att uppföra Europas största landbaserade laxodling i Sotenäs. Satsningen, värderad till mellan 17 och 20 miljarder kr (ungefär 1,6–2 miljarder USD), skulle använda RAS-teknik och skapa cirka 2 000 jobb. Projektet planerade en fullskalig industri med foderfabrik, slakteri, vana återvinningssystem och vattenrening på en yta om 140 hektar
2020 – Allvaret i situationen för vissa fiskbestånd blir tydligt.
I slutet av 2010-talet rapporterar forskare om historiskt låga nivåer av t.ex. torsk och sill i Västerhavet. Som följd beslutar EU om kraftiga kvotminskningar: inför fiskesäsongen 2020 sänks t.ex. torskkvoten i Kattegatt med 77 % jämfört med året innan. Även i Skagerrak minskar tillåtna torskmängder drastiskt. Detta görs för att rädda de hotade torskbestånden, som anses nära kollaps. Samtidigt skärps selektivitetskrav på fiskeredskap och övervakning av fisket. Trots dessa åtgärder kvarstår utmaningar: övergödning, klimatförändringar och syrebrist i havet påverkar också fiskens reproduktion. År 2022–2023 införs fortsatt mycket låga sillkvoter i Skagerrak/Kattegatt för att skydda sill från västra Östersjön. Sammanfattningsvis står Bohusläns fiskeindustri idag vid ett vägskäl – med insikten att framtiden hänger på ekologisk balans, internationella avtal och en förvaltning som gynnar både havsmiljön och kustkulturens fortlevnad.